Tajemství rodu, genealogický pořad České televize (recenze)

Minulý týden se on-line reprízou posledního pokračování uzavřel 13dílný dokumentární genealogický seriál České televize Tajemství rodu, licencovaný BBC, respektive společností Wall to Wall Ltd., a inspirovaný jejich úspěšnou televizní řadou Who Do You Think You Are?. Co česká verze přinesla, a co naopak postrádala?

Tajemství rodu - rodokmen a rodokmeny
Titulní znělka pořadu České televize

Rodokmen slavných

Původní britský formát, vysílaný i v českých kabelových sítích pod názvy Kdo si myslíš, že jsi? nebo také Kdo si myslíte, že jste? běží v Británii už devátou sezónu. Jedná se o dlouhodobě o jeden z nejsledovanějších dokumentárních televizních pořadů na Britských ostrovech, takže se v licencované podobě objevil už také v Irsku, Kanadě, Austrálii, Německu, ve Spojených státech i několika dalších zemích.

Kromě toho byl jak na Britských ostrovech, tak i jinde inspirací pro vznik jiných podobných televizních pořadů. Zahraniční mutace Who Do You Think You Are? se většinou rovněž setkaly s úspěchem, byť výjimky samozřejmě existují (odezva v Polsku byla například vlažná).

Boris Johnson a jeho rodokmen
Jednotlivé díly britského pořadu Kdo si myslíš, že jsi? mají příběh tak jasný, že je možné ho ztvárnit na pozadí úvodní znělky. – Politik Boris Johnson a jeho kořeny v Turecku a v Německu. Zdroj: Who Do You Think You Are?
Rodokmen a rešerše
… komik David Mitchell a jeho hledání rodinných tajemství na Skotské vysočině. Zdroj: Who Do You Think You Are?

Tuzemská verze seriálu se natáčela víc jak rok (jde o poměrně náročný rešeršní projekt). Jednotlivé díly Česká televize vysílala od začátku letošního roku až do minulého týdne. V jednotlivých epizodách po svých předcích postupně pátral bavič Karel Šíp, spisovatelé Michal Viewegh a Halina Pawlowská, herci Veronika Freimanová, Květa Fialová, Ester Janečková, Viktor Preiss a Tereza Kostková, hudebníci David Koller a Radek Banga, architekt David Vávra, teolog Tomáš Halík a moderátorka Jolana Voldánová.

Na seriálu se podílelo deset režisérů, někteří z nich i jako scénáristé. Ve více než polovině případů však měly vysílané epizody samostatného scénáristu. Každý díl měl pochopitelně trochu jinou úroveň.

Někdy jsme se ztráceli v datech

Seriál začal velice slibně hledáním předků Karla Šípa. Těžištěm pořadu byl dobře vyprofilovaný příběh. Scénárista a režisér Karel Koula z nalezených střípků dokázal vytěžit téměř maximum. Hledání předků Karla Šípa nechybělo napětí ani laskavost. Scénář se soustředil na reálný historický obraz, Karel Šíp skutečně hledal, byl překvapován, ba opakovaně nestrojeně šokován. Součástí celého detektivního hledání bylo i srovnávání vzorků DNA mezi českým moderátorem a dvěma jeho údajnými příbuznými v USA, což je inovativní metoda používaná i v americké verzi Who Do You Think You Are. Divák až téměř do poslední chvíle nevěděl, jak to celé dopadne.

Podobnou šťávu mělo i několik dalších dílů. Konkrétně zmiňme hledání rodu Terezy Kostkové. Také ona se během natáčení do hledání rodinné historie aktivně zapojovala. U mnoha odhalení byla rovněž kamera, byť některá sdělení samozřejmě zazněla i mimo kameru. Ostatně, proč ne, jednalo se o citlivé rodinné informace.

Matka Carmen Mayerová své 36leté překvapené dceři například sdělila, že biologickým otcem sester Aidy a Carmen Mayerových (a skutečným dědečkem Terezy) není doposud oficiálně uváděný trutnovský malíř Karel Mayer, ale blíže neznámý důstojník německého wehrmachtu jménem Manfred.

Žel, jiné údaje se o něm už během natáčení zřejmě nepodařilo zjistit. Rodina disponuje pouze jednou Manfredovou fotografií a jedním dopisem, který napsal krátce před smrtí v roce 1946 ze sovětského zajetí. Neznají jeho příjmení, ani přesné místo jeho předválečného berlínského bydliště. Dost možná jedinou osobou, která snad o Manfredovi věděla více, byla starší Aida (teta Terezy Kostkové), která ale v průběhu natáčení Tajemství rodu zemřela.

Zajímavé odhalení poskytl také závěr tohoto dílu, kdy bylo divákům předloženo příbuzenské spojení mezi hereckou rodinou Kostků a Hrušínských.

Hynek Mušek, Tereza Kostková, Jan Hrušínský - rodokmen
Zjednodušený přehled příbuzenského spojení Terezy Kostkové a Jana Hrušínského, jejichž společným předkem byl kočovný herec Hynek Mušek.

Hledání Karla Šípa, Terezy Kostkové a několika dalších protagonistů měly poměrně kompaktní příběh. To znamená, že scénárista dokázal správně setřídit nalezené informace a vyprodukovat přehledné vyprávění. Taková dovednost nikdy není samozřejmostí.

V některých dílech Tajemství rodu přehledný příběh chyběl, nebo se ztrácel v množství zbytečných vedlejších údajů. Občas jako by vůbec nešlo o tajemství předků (co a kdo byli, kde a jak žili), ale jen o doplňování jednotlivých kolonek do rodového stromu. Samozřejmě, čím hlouběji do minulosti, tím pro hledajícího lépe… Z lidských osudů se pak stávají administrativní položky, divák postupně ztrácí přehled, kdo je kdo.

To je totiž jistou ošidností bohatých českých archivů. Pokud se nesoustředíte na klíčové údaje, které rozvíjejí hlavní osu příběhu, nasbíraná data vás rychle zahltí, podobně, jako když budete bez rozmyslu klikat na všechny související odkazy kdekoli na internetu. Některé díly českého seriálu Tajemství rodu by si z tohoto hlediska zasloužili kvalitnější scénář a lepšího editora.

» Příště si povíme něco na téma Posedlost tituly a hledání slavných příbuzných