Bakaláři humanitních oborů už možná nebudou psát bakalářské práce

Podnikohospodářská fakulta VŠE chystá od zimního semestru 2024/2025 revoluční změnu: Noví studenti už na závěr svého studia nebudou psát písemné bakalářské práce. Místo toho dostanou za úkol splnit bakalářský projekt. Pro někoho to bude odborná stáž u partnerské firmy, pro jiného účast na fakultním výzkumném projektu nebo něco podobného.

Není rešerše jako rešerše. Bakalářské práce

Fakultě už prostě došla trpělivost. S aktuální dostupností vysoce produktivních AI si rostoucí počet studentů nechává text »své« bakalářky napsat umělou inteligencí. Hotovo má za pár minut. Jak zároveň přiznává děkan fakulty Jiří Hnilica, vedle toho už několik let prostupuje školními chodbami jiný destruktivní mor: Nejeden student si nechá »svou« školní práci zpracovat profesionální »poradenskou« agenturou.

Není rešerše jako »rešerše«

Tím má profesor Hnilica na mysli všelijaké rádoby »rešeršní« firmy, operující v šedých zákoutích rozlehlého internetového prostoru. Namísto smysluplného objevování nových poznatků sesbírají hrst všeobecně známých banalit z libovolného humanitního oboru a pospojují je do strukturovaného dokumentu.

Přidaná hodnota je samozřejmě nulová. Tedy mimo finanční zisk pro agenturu a taky ten titul, který student od své školy následně dostane. Ano, je to podvod. Podvod na škole, podvod na sobě samém, podvod na etice výzkumné činnosti jako takové. Poskvrna vznešené dovednosti hledání, bádání a objevování k užitku a rozvoji společnosti.

Falešné tituly a řešení v nedohlednu

Primárně jde o problém humanitních oborů: Když jsem před víc jak patnácti lety zjistil, že několik studentů z různých škol převzalo pro obhajobu svých Bc., Mgr., PhD. celé kapitoly z našich odborných studií (nebo i celou podstatu naší původní práce), nejdřív jsem myslel, že to někdo bude chtít řešit. Jak jsem se mýlil.

Následná kauza na plzeňských právech (2009) přehledně ukázala, jak nesnadné je plagiátorství řešit i v takovém monstrózním případě, kdy se skandál netýká jednoho studenta, ale rovnou celé fakulty. A to šlo tehdy o rychlostudenty, jejichž neúčast na studiu bylo možné více či méně prokázat.

Už tehdy nás překvapovalo, jak je možné, že filtrem ústní obhajoby před zkušenými kantory může projít tolik lidí, kteří o podstatě obhajované práce nemají ánunk.

Co je to za školy, které nejsou schopny systémově odhalovat plagiátory při ústní obhajobě? Co je to za systém, který vědomě a dlouhodobě akceptuje kariérní soustavu, ve které nemalá část studentů absolvuje VŠ jen formálním způsobem?

Rušení bakalářských prací je jednou z možných cest. Rozhodující by však měla být připravenost škol odhalit jakéhokoli studenta, který si něčí cizí práci jen pár dní předtím nabifloval do hlavy a teď ji troufale prezentuje při ústní obhajobě.

Mimochodem, co magisterské a kvalifikační disertace? U těch se s pomocí AI nebo jiných šejdířů nepodvádí?


Související články