Karel Čapek o slově robot

Článek spisovatele Karla Čapka o původu slova robot přinesly původně Lidové noviny z 24. 12. 1933. Dnes jej otiskujeme jako připomínku 90 výročí prvního uvedení Čapkovy hry R. U. R., k níž došlo v lednu roku 1921. Jak to tedy tehdy bylo?

robot, Velká Británie, 1928
Robot z anglické verze Čapkovy hry R. U. R., vystavovaný na londýnské výstavě v roce 1928

O slově robot

(výňatek z Čapkova textu z roku 1933)

Zmínka prof. Chudoby o tom, jak se podle svědectví Oxfordského slovníku ujalo slovo robot a jeho odvozeniny v angličtině, mne upomíná na starý dluh. To slovo totiž nevymyslel autor hry RUR, nýbrž toliko je uvedl v život. Bylo to tak: v jedné nestřežené chvíli napadla řečeného autora látka na tu hru. I běžel s tím zatepla na svého bratra Josefa, malíře, který zrovna stál u štafle a maloval po plátně, až to šustělo.

„Ty, Josef,“ začal autor, „já bych měl myšlenku na hru.“

„Jakou,“ bručel malíř (opravdu bručel, neboť držel přitom v ústech štětec).

Autor mu to řekl tak stručně, jak to šlo.

„Tak to napiš,“ děl malíř, aniž vyndal štětec z úst a přestal natírat plátno. Bylo to až urážlivě lhostejné.

„Ale já nevím,“ řekl autor, „jak mám ty umělé dělníky nazvat. Řekl bych jim laboři, ale připadá mně to nějak papírové.“

„Tak jim řekni roboti,“ mumlal malíř se štětcem v ústech a maloval dál. A bylo to. Tím způsobem se tedy zrodilo slovo robot; budiž tímto přiřčeno svému skutečnému původci.

Chcete znát i další souvislosti, které se vztahují k historii slova robot? Jak se vůbec rodí účinný název? Jaký druh kreativity je k vytváření názvu zapotřebí? Kniha uvedená níže popisuje všechny důležité požadavky. Vedle toho navíc poutavým způsobem líčí zajímavou historii více než 300 slavných a účinných značek z Česka i ze světa.


Pokud chcete znát i další souvislosti, které se vztahují k historii slova robot, najdete je v knize Jak vytvořit atraktivní obchodní název firmy, služby, produktu, značky.

Jak vytvořit obchodní název

Jak se vůbec rodí účinný název? Jaký druh kreativity je k vytváření názvu zapotřebí? Uvidíte, že příběh s historií názvu „robot“ je vlastně působivým příkladem dobré praxe. V uvedené knize najdete zajímavou historii více než 300 slavných a účinných značek z Česka i ze světa. Nechybí ani návody, jak se podle nich inspirovat a vytvořit si vlastní neotřelé podnikatelské označení.


Související články